Da fagskolen Noroff byttet økonomisystem var ikke Kreditorforeningens løsning klar. Med teknologien på plass var de ikke i tvil om å gå tilbake.
På disse tider i fjor måtte Noroff stenge ned, men det tok få dager før alt var oppe på nett. Mens andre skoler hadde en stor jobb med å legge om til nettundervisning, var Noroff der allerede. Det var bare å flytte studentene.
En veldig tidsaktuell studieportefølje, god markedsføring og gode fasiliteter har gitt gode resultater for Noroff. Fagskolen har hatt en vekst på ca 30 % i året de fem siste årene, og økningen var størst høsten 2020. Hvor mange av de som har startet studier på grunn av korona har de ikke tall på. Men behov for omskolering og kompetanseheving, kombinert med tiltak fra myndighetene, har nok spilt sin rolle.
De er en av virksomhetene som har opplevd gode tider i en tid mange bedrifter har opplevd som svært vanskelig. Hos Noroff i Kristiansand har de ikke hatt permitteringer, men tvert imot en oppbemanning.
– Tross korona er det mange bransjer som har hatt et fantastisk år, og vi er heldige som har fått lov til å være på denne siden, sier Lyder Vatne Johansen, som er regnskapssjef i Noroff.
Noroff ble kunde hos Kreditorforeningen i 1999. Noroff var da en relativt liten skole, men har nå vokst til en solid aktør med campus i Kristiansand, Oslo, Bergen og Stavanger. I tillegg har fagskolen en stor del av markedet på nettstudier innen teknologi og digitale medier.
De to selskapene kjenner hverandre godt, og har alltid hatt en god relasjon. Men bytte av økonomisystem skulle føre til utfordringer for begge parter. Da Noroff sendte ut sin første faktura fra Visma.net i 2019 fikk de mye manuelt arbeid. De valgte derfor å gå til en konkurrent som hadde tilpasning til Visma.net. Men der fikk de ikke den behandlingen de var vant til.
– Det var mange å forholde seg til, og vi følte at sakene ble behandlet litt på samlebånd, sier kollega Åse Berit Sodefjed i Noroff. Hun jobber med økonomi og lønn, og er tettest på inkassoprosessen på fagskolen.
I mens jobbet Kreditorforeningen med å få på plass en løsning for Noroff og Visma.net.
– På det tidspunkt kunne vi ikke levere det de trengte. Men de ba oss ringe den dagen vi hadde en løsning på plass, og det gjorde vi, sier Atle Frivold i Kreditorforeningen.
Ett år senere slo han på tråden til Noroff, og hadde løsningen mot Visma.net klar. Da var ikke Noroff i tvil, og gikk tilbake til sin tidligere samarbeidspartner.
– Løsningene de presenterte så gode ut, og fungerte godt da vi testet de, sier Johansen.
Tilbake hos Kreditorforeningen ble det også utviklet nye fleksible løsninger for studentene som trenger det.
– Studentene som har betalingsutfordringer har mulighet til å få en avdragsordning, forteller Frivold i Kreditorforeningen og utdyper:
– Med denne løsningen kommer vi tidlig inn i prosessen. Vi kommer tettere på kunden vår og på kundens kunder, og kommuniserer direkte med de. Dette er kanskje fremtidens innfordring, tror han.
Kreditorforeningen administrerer hele nedbetalingsordningen, og har i denne spesialløsningen tilgang til alle e-poster og telefonnummer til skyldnerne.
Kreditorforeningen administrerer hele nedbetalingsprosessen, og har i denne spesialløsningen tilgang til all relevant informasjon som ligger i studentenes egen portal hos Noroff. Dette inkluderer blant annet e-postadresser og telefonnummer.
– Vi føler de tar godt vare på studentene som har havnet i en uheldig situasjon, og prøver å hjelpe de så godt de kan, sier Sodefjed.
I Kristiansand er Noroff på flyttefot, og de gode samarbeidspartnerne kan snart vinke til hverandre fra kontorene. Sommeren 2021 står nytt campus klart. Det gamle "Slottet" skal renoveres, og får plass til dobbelt så mange studenter.
– Vi er veldig glade for å være tilbake hos Kreditorforeningen. Vi kjenner de godt, og de vet hvordan vi jobber. De er veldig hyggelige mennesker, det savnet vi umiddelbart da vi hadde en annen samarbeidspartner, sier Johansen, før Frivold i Kreditorforeningen avslutter:
– Det viktigste er å ha på plass en teknisk løsning som fungerer godt, men det er vel så viktig med en god kunderelasjon.
Trenger du hjelp i inkassoprosessen?
Kontakt oss gjerne for en uforplinktende prat!