Det kan være fristende å bare ignorere inkassokrav. Men å late som at brevet aldri kom, er det verste du kan gjøre. Med disse rådene er du bedre rustet til å finne en løsning.
– Det første du må gjøre er å åpne brevet du får, og sette deg inn i saken. Det verste du kan gjøre er å ignorere det, sier Guri Sande i Kreditorforeningen.
Men Sande og kollegaene opplever dessverre at mange gjør nettopp dette, noe som kan føre til unødvendige ekstrakostnader og betalingsanmerkninger. Hun poengterer at du som kjøper har et ansvar selv dersom regninger uteblir.
– Stadig flere regninger sendes digitalt. Dersom du vet du har ubetalte regninger, men har problemer med mailen eller å logge inn på digital postkasse, er det viktig å ta kontakt med de du skylder penger, slik at du får regningene dit du ønsker.
Etter at du har åpnet brevet og fått melding om at saken har gått til inkasso, er det viktig å ta kontakt med oss så raskt som mulig. I det fleste tilfeller kan vi være behjelpelige med en nedbetalingsplan eller utsettelse til for eksempel lønningsdag dersom det er nødvendig.
– Men vær oppmerksom på at med løpende utgifter som strøm, bredbånd og barnehage, kommer det ny regning hver måned. Dersom du skal ha nedbetaling på hver faktura, vil du ikke klare å håndtere det på sikt, sier hun og legger til at vi er avhengige av at de som tar kontakt for utsettelse eller nedbetalingsplan holder avtaler.
Det er viktig å passe på å overholde frister for å unngå unødige ekstra kostnader. Du får først purregebyr, og i neste omgang inkassosalær, som beregnes ut ifra blant annet beløpets størrelse.
– Men for all del prøv å unngå å ta opp forbruksgjeld for å betale, fordi renter og gebyrene er så store at gjelden bare vil eskalere.
Sande oppfordrer sterkt til å ta kontakt med de som har sendt fakturaen dersom du ikke har mulighet til å betale.
Mange får psykiske problemer som følge av økonomiske utfordringer. Vi oppfordrer til å snakke med noen hvis du har økonomiske utfordringer og ikke greier å betale de løpende regningene. Kanskje noen i umiddelbar nærhet kan hjelpe deg, enten det er en venn, samboer eller arbeidsgiver. Det kan også være fornuftig å ta en prat med en kunderådgiver i banken hvis situasjonen blir uhåndterlig. Det kan jo være muligheter for å søke om avdragsfrihet på lånet.
– Det er svært lett å få gjeld. Det kommer hele tiden tilbud fra kredittselskap og netthandel, og dersom du ikke har evnen til å si nei kan det raskt bli problemer. Tidligere kom regningene i postkassen, men det er mye enklere å skjule dårlig økonomi i dag som alt foregår digitalt. De ubetalte regningene ligger ikke i postkassen men er godt skjult for andre inne på den enkelte sin mobil.
Det kan være mange årsaker til å havne i økonomiske problemer, som for eksempel sykdom, samlivsbrudd eller endring i arbeidsforhold, og det er viktig å være åpen om det. Ta kontakt med den som har utsedt faktura på et tidlig tidspunkt. Da er det større forståelse enn dersom du venter for lenge.
– Du kan også ta kontakt med økonomisk rådgiver i NAV. Alle kommuner omfattes av dette tilbudet.
Dersom du er uenig i kravet du har mottatt må du ta umiddelbar kontakt med de som har sendt fakturaen, og beskriv hva du er uenig i. Det er lurt å gjøre dette skriftlig, slik at du har noe å vise til hvis det blir tatt videre. Dersom saken har gått til inkasso, er det viktig å også orientere inkassoselskapet om det.