Koronaviruset rammer oss alle – Kreditorforeningen tar del i den største dugnaden vi har sett i moderne tid

Som følge av koronaviruset opplever både privatpersoner og bedrifter utfordringer. Vi gir gode råd om hvordan vi sammen skal komme oss gjennom denne tiden på best mulig måte.

Kreditorforeningen jobber for å opprettholde normal drift. Vi har gode systemer som er rigget for 2020. Vi tar i bruk alle virkemidler for å skape en digital arbeidshverdag som flyter godt. Verdien av digitalisering blir ekstra synlig i en situasjon som dette. Mange av oss har nå hjemmekontor. Kreditorforeningen tar sin del av samfunnsansvaret. Vi har innført gode smittevernsrutiner på kontoret. Vårt mål er å holde arbeidsdagen i gang, slik at du som kunde har en trygg samarbeidsparter.  
 
Vi oppfordrer alle kunder til å kontakte oss som normalt. Du kan forvente å få hjelp og bistand som før. Vi vil i perioden fremover være ekstra fleksible med betalingsavtaler og utsettelser. For oss er inkasso mer enn penger.

Privatpersoner i en utfordrende situasjon

Pr i dag mottar de fleste privatpersoner lønn og trygd som vanlig. Likevel kan situasjonen vi er i nå by på økonomiske utfordringer fremover. Våre råd er derfor:

  • I utgangspunktet bør man gjøre hva man kan for å få betalt de løpende regningene på forfall. Privat næringsliv står overfor svært tøffe likviditetsmessige utfordringer om dagen, og da er det viktigere enn noen gang at vi betaler for oss.

  • Husk at det på de løpende utgiftene ofte kommer en ny faktura neste måned (strøm, bredbånd, husleie osv.)

  • Om nødvendig, ta kontakt med banken din for å søke om avdragsutsettelse på lån slik at du får betalt de løpende regningene. Mange banker er svært behjelpelige om du har problemer som følge av de uforutsette utfordringene som har oppstått.

  • Reduser unødvendig forbruk.

  • Unngå å ta opp forbrukslån.

  • Betal så mye du greier og be om utsettelse på resten om det er strengt nødvendig. Det er mye bedre å betale litt enn ingenting.


Bedrifter som sliter med å betale

Vi vil vise ekstra forståelse for de som har likviditetsmessige utfordringer som følge av viruset, men samtidig må vi være bevisst vår rolle i samfunnet. Vi skal bistå næringsdrivende, som ikke får betalt for varer og tjenester, med å inndrive pengene. Hvis disse ikke får betalt, vil heller ikke disse overleve. Våre råd til bedrifter er:

  • Ta kontakt med kunderådgiveren i banken for å høre hvilke muligheter som finnes.

  • Myndighetene har kommet med en rekke tiltak som skal støtte opp om norsk næringsliv. Sjekk hvilke støtteordninger som finnes for din virksomhet.       

  • Unngå betalingsanmerkninger. Vi har en plikt til å rapportere anmerkninger. Får man anmerkning kan dette gi store utfordringer med å få kreditt senere.

  • Bruk regnskapsføreren din som en god støttespillere

  • Sørg for at du selv får betalt gjennom å kredittvurdere kunder og følge opp utestående fordringer tett.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss i Kreditorforeningen dersom du har spørsmål eller opplever utfordringer